Program "JESTEM" należy do grupy programów własnych przedszkola "Stokrotka" w Nowej Wsi Wielkiej , a szczegółowo omówiony został na łamach Literki w czerwcu 2005 roku . 1. Geneza zjawiska. W maju 2003 roku ,w wyniku przeprowadzonej przeze mnie obserwacji dotyczącej ilości wpływających "Kart zgłoszenia do przedszkola" dzieci 5-letnich ,sondażu środowiskowego oraz badaniu wiedzy i umiejętności 6-latków w kontekście podjętej przez nie wczesnej edukacji przedszkolnej , zauważyłam ,że od dwóch lat drastycznie zmniejszała się populacja 5-latków w naszej placówce. Powodem takiego stanu rzeczy była postępująca szybko restrukturyzacja dużych zakładów pracy w Nowej Wsi Wielkiej ,a w konsekwencji powiększające się bezrobocie. Wielu rodziców , a często pracowali w tych zakładach oboje, zaczęło wypisywać dzieci z przedszkola ,tłumacząc to coraz gorszą sytuacją materialną rodziny. Stało się to dla mnie nie tylko problemem finansowym- mniejsze wpływy z tzw. opłaty stałej-ale dzieci te uczęszczały do placówki już jakiś czas i bardzo je polubiłam ,pracując i spotykając się z nimi w grupach. Widziałam jak rozwijały swoją wiedzę i umiejętności , doskonaliły swoją postawę jako przedszkolaka. Widziałam też jak z wielkim żalem rodzice podejmują decyzję o zabraniu dziecka z placówki lub zgłoszeniu dziecka dopiero do grupy dzieci 5-letnich, choć ta najczęściej kończyła się zgłoszeniem dziecka dopiero do grupy 6-latków. Mając przygotowany pomysł na kontynuowanie pracy z "wypisywanymi " z przedszkola dziećmi oraz 5-latkami nie zgłoszonymi dotąd do placówki , w czerwcu 2003 roku zaprosiłam na spotkanie zainteresowanych rodziców chcąc poznać ich oczekiwania wobec przedszkola .Rodzice wypełnili wówczas ankietę , potwierdzając ,że przeszkodą w posłaniu dziecka do przedszkola stały się finanse rodziny.
2. Propozycja rozwiązania problemu. Populacja dzieci 5-letnich to w roku szkolnym 2003/2004 48. dzieci . Do przedszkola zgłoszonych zostało 22. dzieci. Problem stanowiła grupa 26.dzieci . Na końcowym posiedzeniu rady pedagogicznej w czerwcu 203 roku przedstawiłam propozycję, która dotyczyła zorganizowania spotkań z dziećmi w ramach "Klubu przedszkolaka". Zaproponowałam,aby zajęcia odbywały się raz w tygodniu po 3 godziny tj. od 13.00-16.00 ,z chwilą pozyskania jednej sali zajęć. Spotkania prowadzone miały być przez dyrektorkę oraz nauczycielki-ochotniczki , bez pobierania dodatkowego wynagrodzenia. Ku mojej wielkiej radości wszystkie nauczycielki ,znające problematykę, wyraziły chęć spotykania się z dziećmi ,dlatego w lipcu rozpoczęły się prace nad tworzeniem programu. Nazwa "JESTEM" wiązała się z powrotem dzieci do placówki.
3. Listy do rodziców. Opracowałam specjalne listy-zaproszenia do rodziców i korzystając z uprzejmośco Poczty lokalnej rozesłano je do 26 dzieci. Na zaproszenie odpowiedziało 18 rodziców dzieci 5-letnich i 3 rodziców dzieci 4-letnich. Wszyscy zostali poinformowani o warunkach , na jakich dzieci będą uczęszczać na zajęcia , wyrażając jednomyślną zgodę i wypełniając kartę zgłoszenia do Klubu. Także władze gminy wyraziły pozytywną opinię na temat wdrażanego przedsięwzięcia.
4. Powstanie programu "JESTEM". Program opracowałam wraz z trzema koleżankami ,odbywającymi staż zawodowy. Do realizacji włączyła się cała kadra ,także personel pomocniczy. Założenia programu to wyrównywanie szans edukacyjnych przed rozpoczęciem edukacji w grupie "0" ,a tym samym lepsze przygotowanie do kontynuowania nauki w szkole. Materiał programowy został potraktowany wybiórczo indywidualnie przez każdą nauczycielkę , a potem przeanalizowany na spotkaniach roboczych.
Cele ogólne:
- stwarzanie sytuacji edukacyjnych pozwalających samodzielnie budować i posługiwać się znakiem, liczbą , barwą ,gestem, słowem w poznawaniu siebie i świata,
- budowanie przez dziecko obrazu "siebie" w relacjach : ja-ty, ja-wy, ja-to przez stwarzanie odpowiednich warunków,
- wprowadzanie dziecka w świat wartości i pozytywnych postaw w otaczającym świecie oraz twórczym funkcjonowaniu w grupie.
Kompleksowa tematyka zajęć oscylowała wokół następujących tematów: Kolorowa jesień, Figle i psoty Pana Listopada , Z radością czekamy na święta, Zimo baw się z nami , Bawimy się w teatr, Witaj wiosenko śliczna panienko, W zdrowym ciele zdrowy duch , Mama tata i ja oraz Lato czeka. Program uzyskał pozytywną recenzję doradcy metodycznego i został wdrożony do realizacji od października 2003 roku. Przy wspólpracy z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej możliwe było przywożenie busem i odwożenie , pod kontrolą "dyżurnego" rodzica , 10-osobowej grupy dzieci z sąsiednich miejscowości.
5. Efekty działań.
- Program mógł zaistnieć w ramach szerokiej integracji kadry przedszkola, rodziców ,władz samorządowych oraz GOPS-u,
- przyniósł wymierne efekty w postaci bardzo dobrego (zweryfikowanego testem badania umiejętności dziecka 6-letniego ,potwierdzonego przez opinie nuczycieli klas początkowych) przygotowania dzieci do rozpoczęcia edukacji szkolnej,
- przyniósł ogromną satysfakcję z możliwości pomocy rodzinom ,
- program rekomendowany przeze mnie na spotkaniu dyrektorów spotkał się z szerokim zainteresowaniem i prośbą o możliwość podejmowania podobnych działań w sąsiednich placówkach,
- informacja o programie została zamieszczona na stronie internetowej Literki , aby dzielić się opiniami w ramach podjętych działań .
Program określono ramami czasowymi na rok szkolny 2003/2004 oraz 2004/2005.
Opracowanie: Wiesława Kaniasty, nauczyciel dyplomowany. |